Vyjádření Moravské zemské knihovny v Brně k Rozhodnutí o zrušení veřejné zakázky "Knihařská vazba novin, časopisů a knih"
Shrnutí podstatných skutečností veřejné zakázky:
A. Moravská zemská knihovna v Brně (dále jen MZK) se v roce 2010 rozhodla určitou část činnosti v oblasti knižní vazby realizovat spoluprací s externím dodavatelem a z tohoto důvodu v prosinci 2010 vyhlásila veřejnou zakázku na tyto služby. Realizace této spolupráce měla začít v polovině roku 2011.
B. Z důvodu odvolání a přezkumného řízení jednoho z neúspěšných uchazečů, došlo ke zdržení celé zakázky a Rozhodnutí ÚOHS v této záležitosti bylo vydáno až 29.2.2012.
C. Především z důvodu časového posunu mezi vyhlášením veřejné zakázky, plánovaným začátkem realizace a přezkumným řízením této zakázky u ÚOHS se MZK dne 16.4.2012 rozhodla zrušit zadávací řízení.
D. Předmět veřejné zakázky "Vazba novin, časopisů a knih" je pro MZK natolik důležitou činností, kterou je nezbytné v potřebném rozsahu zajišťovat a vykonávat nepřetržitě. Z tohoto důvodu si MZK bude zajišťovat tyto důležité aktivity v budoucnu pouze vlastními silami.
Dokumentace a odůvodnění ke zrušení zadávacího řízení:
Rozhodnutí o zrušení zadávacího řízení, součástí kterého je i detailní odůvodnění.
Dokumentace a odůvodnění k námitce:
Rozhodnutí zadavatele o námitce uchazeče proti Rozhodnutí o zrušení zadávacího řízení.
Vyjádření Moravské zemské knihovny v Brně k nepřesným a nepravdivým informacím o nerealizované veřejné zakázce s názvem "Knihařská vazba novin, časopisů a knih"
Na základě nepřesných a nepravdivých informací, které o naší organizaci v současnosti rozšiřuje jeden neúspěšný uchazeč, o nerealizované veřejné zakázce s názvem "Knihařská vazba novin, časopisů a knih", evidenční číslo 60054475, jsme se rozhodli tímto způsobem reagovat a zveřejnit relevantní informace.
Shrnutí podstatných skutečností týkajících se zveřejněných nepřesných informací:
- nedostatky dodaného vzorku neúspěšného uchazeče byly zásadní. Požadavek na dodání dodatečného vzorku, který měl nahradit nedodání referencí, byl považován MZK za projev dobré vůle
- požadavek na dodání vzorku byl učiněn v souladu se zákonem, což potvrdil i ÚOHS
- formální nedostatky neměly vliv na postavení neúspěšného uchazeče. V případě pokračování veřejné soutěže by tento neúspěšný uchazeč byl pro nesplnění požadavků zadavatele opět vyloučen
- zrušení soutěže proběhlo podle zákona. Neúspěšný uchazeč měl možnost žádat ÚOHS o přezkum tohoto rozhodnutí, což neučinil a tím fakticky potvrdil, že zrušení soutěže bylo v souladu se zákonem a nebylo protiprávní
- Nedostatky na dodaném vzorku byly pro MZK natolik zásadní, že bylo zřejmé, že v době podání nabídek firma Tribun EU nebyla schopna tuto zakázku technologicky zrealizovat. Možnost dodat dodatečný vzorek byl považován ze strany MZK jako projev dobré vůle a byla učiněna v souladu se zákonem o zadávání veřejných zakázek a nikoliv jako projev diskriminace, neboť ostatní uchazeči schopnost kvalitní realizace zakázky prokázali splněním technických předpokladů v souladu se zadávací dokumentací. Tento projev dobré vůle ze strany MZK poskytl společnosti Tribun EU záminku pro podání námitky na ÚOHS z důvodu nerovného zacházení. Podle našeho názoru však nešlo o diskriminaci Tribun EU, ale naopak o snahu umožnit této společnosti prokázat splnění těchto technických předpokladů realizace takové zakázky, s kterou neměla v době realizace veřejné zakázky žádné zkušenosti, resp. nebyla schopna se prokázat referencí. Vzorek neprokázal, že by firma byla schopna tuto zakázku zrealizovat.
- Požadavek na předložení vzorku byl přitom ze strany MZK učiněn v souladu se z.č. 137/2006 Sb., zákona o veřejných zakázkách. Skutečnost, že tento požadavek MZK byl v souladu s tímto zákonem potvrdil ÚOHS v rozhodnutí z 29.2.2012, ve kterém tento mj. konstatoval, že požadavek na předložení vzorků je právem zadavatele dle § 44 odst. 3 písm. g) zákona o zadávání veřejných zakázek a MZK tak byla oprávněna toto po uchazeči požadovat. Důsledkem předložení nedostatečných vzorků bylo pak v souladu se zákonem o zadávání veřejných zakázek neprokázání technických podmínek pro plnění veřejné zakázky, což je dle z.č. 137/2006 Sb. důvodem pro vyloučení uchazeče z další účasti v zadávacím řízení. Je tak evidentní, že ze strany MZK došlo v zadávacím řízení pouze k formálnímu pochybení, když k předložení vzorků nevyzval všechny uchazeče, ale pouze jednoho, avšak důvod pro toto vyloučení uvedený v tomto rozhodnutí o vyloučení (nedostatečnost vzorků) zde byl v souladu se zákonem o zadávání veřejných zakázek.
- Následný postup MZK, když s ohledem na dobu, která uplynula od zadání veřejné soutěže a na rozhodnutí MZK zajišťovat předmět zakázky vlastními silami, byl pak zcela v souladu se zákonem o zadávání veřejných zakázek a takovéto rozhodnutí o zrušení soutěže u podlimitní zakázky není zadavatel povinen zdůvodňovat. I v případě, že by tato soutěž zrušena nebyla, musela by MZK v souladu se zákonem o zadávání veřejných zakázek neúspěšného uchazeče z účasti na dalším zadávacím řízení vyloučit pro nesplnění jiných požadavků zadavatele na plnění veřejné zakázky dle § 44 dost. 3 písm. g) zákona tak, jak je výše uvedeno.
Je tak evidentní, že postup MZK v rámci zadávacího řízení byl zatížen pouze formálními nedostatky, které neměly vliv na postavení neúspěšného uchazeče. - Následné zrušení soutěže MZK bylo učiněno v souladu se z.č. 137/2006 Sb., o zadávání veřejných zakázek, nebylo tedy protiprávní, jak uvádí neúspěšný uchazeč. V případě, že se tento uchazeč domníval, že postup MZK při zrušení soutěže je protiprávní, měl právo se obrátit na ÚOHS a žádat přezkum rozhodnutí MZK o zrušení soutěže. Pokud tak neučinil, nemůže nyní tvrdit, že rozhodnutí MZK o zrušení soutěže je protiprávní. Povinnost složit kauci, čímž neúspěšný uchazeč zdůvodňuje toto své nepodání návrhu na přezkum, je vůči oprávněnosti postupu MZK jako zadavatele v zadávacím řízení irelevantní. Pokud neúspěšný uchazeč měl pocit, že postup MZK je protiprávní, musel být současně přesvědčen o oprávněnosti tohoto svého názoru a tedy musel být přesvědčen, že ÚOHS jeho návrhu na přezkum rozhodnutí MZK vyhoví a složenou kauci mu v souladu s z.č. 137/2006 Sb. vrátí. Neúspěšný uchazeč tak svým chováním, když návrh na přezkum k ÚOHS nepodal, fakticky potvrdil, že postup MZK při zrušení soutěže byl v souladu se zákonem o zadávání veřejných zakázek.
Shrnutí podstatných skutečností spojených s hodnocením nabídky Tribun EU:
- záznam z hodnocení nabídek je ze dne 2.3. 2011
- Firma Tribun EU byla vyřazena z důvodu nesplněných požadovaných
- kritérií a to dodání referencí na realizaci obdobných zakázek
- Společnost Tribun EU podala námitku 11.4.2011
- Na základě této námitky MZK přípisem ze dne 19.4.2011 vyhověla námitce a zrušila rozhodnutí o vyloučení společnosti Tribun EU z účasti na zadávacím řízení. Současně MZK vyzvala tuto společnost k předložení vzorků příslušných typů vazeb (právo vyžádat vzorek si MZK vyhradila v zadávací dokumentaci v souladu s § 44 odst.3 písm. g) zákona o zadávání veřejných zakázek jako ověření skutečností deklarovaných uchazeči v nabídkách).
Při posouzení vzorků byly shledány následující nedostatky:
- u signatury 1132.817 byl požadavek na polotuhou vazbu a byla udělána celoplátěná,
- noviny signatura 964.535 jsou zaříznuty do textu a svazek se při prvním otevření rozdělal a rozlepil, blok novin byl pouze potažen tavným lepidlem, nebyl ani zpevněn gázou,
- u časopisu signatura 0054.956 byla ve svazku přeházená čísla, signatura na hřbetě byla vyzlacena 7 cm od spodního okraje (požadavek byl 3 cm od spodního okraje),
- u časopisu signatura 1017.865 při otevření vypadávají jednotlivé listy,
- noviny signatura 0118.724 – převazba, zůstal nepovšimnutý utržený okraj prvního listu,
- u všech svazků příliš široké hřbety (širší než samotný svazek) a tím pádem jsou hřbety rozlámané – u některých svazků širší až o 0,5 cm než samotný svazek.
Vzorek neprokázal, že by firma byla schopna tuto zakázku zrealizovat. Což můžete sami posoudit na následujících fotografiích:
Klikněte pro zvětšení a popis obrázků.